В зв'язку зі скасуванням Господарського кодексу України Законом України № 4196-IX, встановлений трирічний перехідний період, що розпочався 28 серпня 2025 року.
Протягом цього часу обов'язкова реорганізація приватних підприємств (ПП) у товариства з обмеженою відповідальністю (ТОВ) або акціонерні товариства (АТ).
Покрокова інструкція перетворення Приватного підприємства (ПП) в Товариство з обмеженою відповідальністю (ТОВ)
Перетворення ПП у ТОВ здійснюється шляхом реорганізації, що забезпечує правонаступництво всіх прав та обов'язків. Процедура вимагає часу (зазвичай не менше 2–3 місяців) і складається з декількох ключових етапів.
1. Прийняття рішення про реорганізацію
Складання та оформлення рішення/протоколу:
- Власник (або загальні збори власників) ПП приймає рішення про реорганізацію шляхом перетворення ПП у ТОВ.
- У рішенні необхідно:
- Затвердити форму реорганізації (перетворення).
- Затвердити склад комісії з реорганізації (або уповноваженої особи, наприклад, директора) та призначити її голову.
- Встановити порядок та строк для заявлення кредиторами своїх вимог. Цей строк має бути від 2 до 6 місяців з дати оприлюднення повідомлення про рішення.
- Ствердити проєкт Статуту нового ТОВ та розмір Статутного капіталу.
- Підписи на рішенні/протоколі необхідно нотаріально посвідчити.
2. Внесення відомостей до ЄДР (Початок процедури)
Подання документів державному реєстратору:
- Протягом 3-х робочих днів з дати прийняття рішення про реорганізацію до державного реєстратора (через ЦНАП або нотаріуса) подається:
- Рішення/Протокол про перетворення.
- Заява щодо державної реєстрації рішення про припинення юридичної особи (форма 2).
- Державний реєстратор вносить до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ЄДР) запис про те, що ПП перебуває у стані припинення внаслідок реорганізації шляхом перетворення.
3. Робота з кредиторами, інвентаризація та передавальний акт
Повідомлення кредиторів:
- Інформація про припинення юридичної особи публікується в ЄДР автоматично. Кредитори мають право заявити свої вимоги у встановлений строк (від 2 до 6 місяців).
Практична порада: доцільно також письмово повідомити ключових контрагентів та банк про реорганізацію та правонаступництво.
Інвентаризація та оцінка майна:
- Комісія з реорганізації проводить інвентаризацію активів та зобов'язань ПП.
- Здійснюється оцінка майна, що вноситься до Статутного капіталу ТОВ.
Складання Передавального акта:
- Після закінчення строку для заявлення вимог кредиторів і завершення інвентаризації складається Передавальний акт.
- Передавальний акт повинен містити положення про правонаступництво щодо всіх майнових прав та обов'язків ПП (активів, боргів, договорів, відкритих судових проваджень тощо) новоствореним ТОВ.
- Передавальний акт затверджується власниками/учасниками. Підписи на ньому необхідно нотаріально посвідчити.
4. Реєстрація нового ТОВ та припинення ПП (Завершальний етап)
Комплексна реєстрація:
- Після спливу строку для заявлення вимог кредиторами до державного реєстратора подається пакет документів для одночасної реєстрації:
- Створення ТОВ (форма 2, статут, відомості про учасників, відомості про керівника).
- Припинення ПП (Передавальний акт, квитанція про сплату адміністративного збору).
- Реєстратор вносить до ЄДР запис про державну реєстрацію створення ТОВ та про припинення ПП внаслідок перетворення.
- Зверніть увагу: ТОВ, створене внаслідок перетворення, зберігає ідентифікаційний код ЄДРПОУ ПП, що припиняється, та є його повним правонаступником.
5. Пост-реєстраційні дії
Податкова реєстрація:
- Інформація про реєстраційні дії автоматично передається до Податкової служби та інших контролюючих органів.
- За потреби (зміна системи оподаткування, реєстрація платником ПДВ тощо) подаються відповідні реєстраційні заяви.
Переоформлення документів:
- Банківські рахунки: Закриття рахунків ПП та відкриття нових/переоформлення існуючих рахунків для ТОВ.
- Електронний цифровий підпис (КЕП): Отримання нових КЕП на посадових осіб ТОВ.
- Ліцензії, дозволи: Переоформлення всіх необхідних ліцензій, дозволів та інших дозвільних документів на ТОВ як правонаступника.
- Трудові відносини: Внесення змін до кадрової документації у зв'язку зі зміною назви та організаційно-правової форми роботодавця.
Бухгалтерський облік:
- Складання ліквідаційного балансу ПП та формування вступного балансу ТОВ на основі Передавального акта.
- Подання фінальної податкової звітності ПП.